Bicykle
AKO SI SPRÁVNE VYBRAŤ BICYKEL?
Základom správnej voľby je, najprv si ujasniť, čo od bicykla vlastne očakávame, ako často ho chceme používať, v akom teréne a tiež koľko zaňho chceme minúť peňazí. Inak samozrejme pri výbere uvažuje začínajúci cyklista, ktorý sa najčastejšie rozhoduje medzi základnými kategóriami bicyklov, a iné požiadavky má už skúsenejší jazdec, ktorý sa chce s novým bicyklom posunúť o krok ďalej a už hľadá bicykel s konkrétnym zameraním. Základné delenie teda sústreďme na bicykle horské, cestné a crossové.
Horský bicykel (MTB)
Horské bicykle sú samozrejme najvyhľadávanejšie a logicky aj najpočetnejšou kategóriou. Najväčšou výhodou horského bicykla v klasickej podobe je jeho univerzálnosť. Bez problémov umožňuje jazdu po ceste aj v teréne. Pokiaľ si chceme obstarať domov jeden bicykel, z najväčšou pravdepodobnosťou bude ideálnou voľbou horský.
Na občasné pohodové jazdenie v nenáročnom teréne stačí bicykel lacnejšej triedy, spravidla okolo trinásť tisíc korún alebo aj menej. Pokiaľ sa ale chcete pustiť do terénu a radi sa zveziete aj rýchlejšie, bude vhodnejšie siahnúť po stroji v cenovej relácii aspoň okolo dvadsať tisíc. Tu už začínajú športovejšie orientované modely. Ak máte v pláne jazdiť viacej, bola by chyba za každú cenu sa držať dopredu danej sumy, tu každá koruna naviac môže znamenať kvalitatívny posun.
Základom horského bicykla je tuhý, vo väčšine prípadov rám z hliníkovej zliatiny a funkčná odpružená vidlica so zdvihom 80 milimetrov a viac. Aj keď bicykel s pevným rámom a odpruženou vidlicou za cenu dvadsaťpäť tisíc nemôžeme zďaleka označiť za pretekársky, jedná sa už o kvalitnejší materiál často použiteľný aj na vyložene športovú jazdu, prípadne aj na MTB maratóny.
Samostatnou skupinou sú celoodpružené bicykle, ktoré si získavajú aj u jazdcov cross-country stále väčšiu obľubu. Pokiaľ ale máte v pláne dať za bicykel dvadsať tisíc, rozhodne bude lepšou voľbou bicykel s pevným rámom. Odpružený rám u vyložene lacných bicyklov bude vykompenzovaný menej kvalitnými dielmi, takáto voľba by bola síce na pohľad efektná, ale z hľadiska jazdných vlastností nesprávna. Kvalitný ľahký celoodpružený bicykel je každopádne prínosom, musí sa ale počítať okrem iného s jeho väčšou údržbou, ktorú vyžadujú čapy, tlmič a podobne. Na normálne jazdenie krajinou stačia zdvihy okolo sto milimetrov. Ak chcete na bicykli v prírode viac vyvádzať a posúvať svoje hranice, rozhodne siahnite po bicykli s väčšími zdvihmi a s odolnejším rámom.
Univerzálnosť zabezpečia celoodpružené bicykle kategórií All-Mountain alebo Enduro. Na nich môžete vďaka prijateľnej hmotnosti normálne jazdiť a pritom vydržia aj drsnejšie zaobchádzanie. Freeridové bicykle sú ešte o kus ďalej a na kopec sa s nimi budete škriabať dosť ťažko. Dole to ale bude stáť za to. Zdvihy pružiacich jednotiek nad 150 milimetrov urobia svoje. Za vyložene jednoúčelové je možné označiť zjazdové špeciály určené len a len na jazdu z kopca v náročnom teréne. Stále väčšiu obľubu ale získavajú taktiež bicykle pre mladých jazdcov na „pouličné vyvádzanie“. Tie sa spravidla vyznačujú jednoduchšou výbavou, veľmi hutným ale vynikajúco ovládateľným rámom za prijateľnú cenu.
V posledných rokoch sa rozrastá trieda špeciálnych športových horských bicyklov s geometriou určenou pre ženy. Výhodou je kratší rám, ktorý vyhovuje ženskej anatómii, ďalej pohodlnejšie širšie sedlo, väčšinou špeciálne gripy a v neposlednej rade aj zodpovedajúci dizajn. Žena vezúca sa na horskom bicykli od priateľa, s nepohodlne natiahnutým trupom a so sedlovkou zasunutou na maximum v ráme, taký obrázok je dnes už našťastie minulosťou. Výber je skutočne široký. Podobná situácia je aj s detskými horskými bicyklami. Už nie je výnimkou naraziť na kvalitnejší detský bike s prijateľnou hmotnosťou. Viacmenej situácia je a aj naďalej asi bude taká, že rodičom sa nechce míňať vysoké sumy za bicykel pre dieťa. S vyššou hmotnosťou lacného detského bicykla je preto nutné počítať.
Cestný a fitness bicykel
Cestný bicykel je väčšinou rýchly, ľahký, elegantný, chýba mu ale univerzálnosť. Doporučujeme si ho kúpiť iba za predpokladu, že budete jazdiť len po kvalitnom asfalte a pokiaľ ste si stopercentne istí, že akýkoľvek terén budete ochotní oželieť. Pokiaľ áno, cestný bicykel vás uspokojí svojou ochotou zrýchľovať a rovnako rýchlo najazdenými kilometrami. Rýchlosť cestného bicykla je oproti bicyklu horskému s hrubými plášťami logicky nezrovnateľná. Cestný bicykel ale nie je zďaleka určený len pre pretekárov. V poslednej dobe získávajú stále väčšiu obľúbenosť bicykle fitness. Jedná sa o rýchle cestné bicykle s úzkymi plášťami, ale s rovnými riadítkami a väčšinou s trojprevodníkom. Ich hmotnosť aj rýchlosť je porovnateľná s klasickými cestnými bicyklami, ponúkajú ale pohodlnejší posed, podobný MTB. V súčasnosti už aj lacnejší cestný bicykel ponúkne kvalitný ľahký rám a väčšinou aj karbónovú prednú vidlicu či kombinované brzdové páčky s radením.
Crossový bicykel
Crossové bicykle sú veľmi univerzálne, jedná sa o akési skríženie horského a cestného bicykla. Rám svojou geometriou pripomína MTB, sú ale použité užšie plášte s menej hrubým vzorom. Crossový bicykel je preto vhodný na cestu aj do menej náročného terénu, teda na poľné a lesné cesty a podobne. Z tohoto dôvodu je často vyhľadávaný cykloturistami, ktorí nepotrebujú jazdiť v drsnom teréne a pohybujú sa prevažne po menej kvalitných asfaltových cestách či v ľahko zjazdnom teréne. Od krosov nie je ďaleko k trekkingom. Tie ponúkajú naviac už v základnej výbave blatníky, osvetlenie, často aj nosič alebo stojan. Táto kategória turistických bicyklov je konštruovaná predovšetkým na cestu a má mnoho spoločného s crossovými bicyklami.
Kvalita sa vyplatí
Bolo by chybou sa domnievať, že drahší bicykel rovná sa menej údržby. Naopak! Drahý bicykel je často ľahký, konštruovaný na pretekárske použitie. Úbytok materiálu zabezpečí jazdcovi lepšiu akceleráciu a výbornú ovládateľnosť, zároveň ale v mnohých prípadoch aj väčšiu náchylnosť na poškodenie. Kvalitnejší bicykel často znamená zložitejšie technológie ako napríklad hydraulické brzdy, olejom tlmené odpružené vidlice a podobne. Takýto bicykel síce umožňuje lepší výkon, so servisom je ale nutné počítať. Pokiaľ si môžete dovoliť dať za bicykel štyridsať, šesťdesiat, deväťdesiat tisíc, neváhajte a urobte tak. Rozhodne kvalitatívny posun medzi jednotlivými triedami bicyklov spoznáte. A pokiaľ si hovoríte, že na vaše občasné jazdenie stačí bicykel za pár korún, ste na omyle. Práve v prípade, že nejazdíte často, tak by ste si mali aspoň tú občasnú jazdu vychutnať na funkčnom kvalitnom bicykli, s ktorého hmotnosťou nebude váš netrénovaný organizmus príliš bojovať.
VYSVETLENIE KATEGÓRIÍ BICYKLOV
4X (fourcross) | Bicykle určené pre fourcrossové preteky, v ktorých štyria jazdci súťažia na krátkej trati so skokmi a klopenými zákrutami. Vyznačujú sa špeciálnou pretekárskou geometriou. |
All Mountain/Enduro | Celoodpružené horské bicykle určené pre svižnú jazdu ťažkým terénom. Zdvihy odpruženia sa najčastejšie pohybujú približne v rozmedzí 130 až 160 mm. Spadá sem aj kategória Enduro, ktorú často charakterizujú o niečo nižšie zdvihy (100 až 130mm). |
BMX | Bicykle pre bikros s veľkosťou kolies 20“ a 24“ s jedným pevným prevodom. Sú určené predovšetkým pre špeciálne bikrosové okruhy. |
Citybike | Bicykle určené pre jazdu po meste napríklad do zamestnania. Vyznačujú sa dobre ovládateľnou geometriou a jednoduchou obsluhou aj údržbou. K ich výbave väčšinou patria napríklad blatníky, osvetlenie či kryt reťaze. Radenie často zabezpečuje viacrýchlostný zadný náboj. |
Cruisery | Bicykle pripomínajúce stavbou motocykle typu chopper s vysoko umiestnenými riadítkami a natiahnutým posedom. Tieto bicykle sú stavané skôr na efekt, než ako bežný dopravný prostriedok. |
Cyklokros | Špeciálne bicykle určené na pretekársky cyklokros. |
Dámske horské bicykle | Dámske horské bicykle v pevnom aj celoodpruženom prevedení. Bicykle sa vyznačujú kratším rámom a niektorými komponentami prispôsobenými ženskej anatómii. Užívateľskej skupine je často prispôsobený aj dizajn. |
Detské bicykle | Jedná sa o detské bicykle s veľkosťou kolies do 24“, ktoré nie je možné zaradiť do kategórie detských horských bicyklov. |
Detské horské bicykle | Detský horský bicykel určený na jazdu v teréne. Do tejto kategórie sú zaradené bicykle do veľkosti kolies 24“. |
DH zjazdové bicykle | Špeciálne jednoúčelové bicykle so zdvihom odpruženia od 180 mm určené výhradne na jazdu z kopca v náročnom teréne. |
Dirt | Špeciálne bicykle pre skokanské disciplíny, ktoré sa často pohybujú vo vzduchu. Musia byť malé, maximálne obratné a musia vydržať tvrdé dopady. |
Fitness bicykle | Fitness bicykle predstavujú variantu cestných bicyklov na kondičné jazdenie. Vyznačujú sa rovnými riadítkami, pohodlnejším posedom a často aj trojprevodníkom. |
Freeride | Tieto bicykle charakterizuje skôr zjazdový posed a ešte vyššie zdvihy odpruženia, než ponúka kategória All Mountain, približne 150 až 200 mm. Jedná sa o bicykle do vysoko náročného terénu, u ktorých je kladený hlavný dôraz na odolnosť a výbornú ovládateľnosť. |
Freestyle | Bicykle určené do freestyle parkov a skateparkov na prevádzanie náročných akrobatických trikov, ale aj na „pouličné vyvádzanie“. |
Crossové bicykle | Univerzálne bicykle spájajúce výhody cestných a horských bicyklov. Sú určené na jazdu po ceste a v ľahkom teréne. Vyznačujú sa väčším priemerom kolies 28“ než je pri horských bicykloch (26“), univerzálnym dezénom plášťov, rovnými riadítkami a tromi prevodníkmi. |
Cestné bicykle | Cestné bicykle určené na jazdu po asfaltových komunikáciach s výnimkou bicyklov pre triatlon. Podmienkou zaradenia do tejto kategórie sú klasické cestné riadítka, tzv. „barany“. |
Trekkingové bicykle | Trekingové bicykle sú podobného charakteru ako crossové bicykle, ale už vybavené na premávku po cestných komunikáciach (blatníky, osvetlenie, zvonec, prípadne nosič batožiny a pod.) |
Triatlon/Časovka | Cestné bicykle určené na triatlonové preteky a cestné preteky v časovkách. Charakterizuje ich špeciálna geometria a aerodynamický posed. |
XC full suspension | Celoodpružený bicykel na cross country. Vhodný na jazdu krajinou, v akomkoľvek teréne. Horský bicykel s odpruženou zadnou stavbou rámu a odpruženou prednou vidlicou. |
XC hardtail | Bicykel na cross country. Vhodný na jazdu krajinou, v akomkoľvek teréne. Klasický horský bicykel s pevným rámom a pevnou či odpruženou prednou vidlicou. |
AK STE SI VYBRALI TYP BICYKLA, KTORÝ VÁM BUDE ČO NAJVIAC VYHOVOVAŤ PO STRÁNKE VYUŽITIA, JE DÔLEŽITÉ VYBRAŤ SI BICYKEL TIEŽ PODĽA VEĽKOSTI. VEĽKOSŤOU BICYKLA SA ROZUMIE DĹŽKA SEDLOVEJ TRUBKY.
Na horských, krosových a trekkingových bicykloch sa tento údaj uvádza v palcoch. Na cestných bicykloch je väčšinou tento údaj uvádzaný v centimetroch alebo milimetroch. Ako teda vyplýva, neexistuje tzv. univerzálna veľkosť bicykla, ale je potrebné sa pri výbere veľkosti bicykla riadiť všeobecnými poznatkami, prípadne dať na odborníka v špecializovanej predajni s bicyklami.
Ďalší rozmer, s ktorým sa u bicyklov môžete a často stretávate, je priemer kolesa. Bežne sa môžete stretnúť s týmito rozmermi: 10", 12", 16", 18", 20", 24" - detské bicykle
26" - horské bicykle
27", 28" - krosové, trekkingové a cestné bicykle
pre základnú voľbu veľkosti môže poslúžiť táto tabuľka:
výška postavy | veľkosť rámu (horský bicykel) |
veľkosť rámu (krosový bicykel) |
do 165 cm | 15", S | 16" |
160–175 cm | 17", M | 18" |
175–185 cm | 19", L | 20" |
185-200 cm | 20",21", XL | 22" |
nad 195 cm | 21",23" | 24" |
Akú veľkosť detského bicykla?
Veľkosť detských bicyklov, na rozdiel od bicyklov pre dospelých, sa rozlišuje podľa priemeru kolesa (ráfku).Údaj je v palcoch, medzi štandardné veľkosti patria hodnoty 12", 16", 20", 24". Bicykle pre dospelých majú priemer kolesa 26" (horské) alebo 28" (krosové). Pre orientáciu, akú zvoliť veľkosť detského bicykla, by Vám mohla pomôcť táto tabuľka:
Výška postavy |
Veľkosť bicykla |
< 100 cm | 12" |
100 - 125 cm | 16" |
115 - 135 cm | 20" |
125 - 150 cm | 24" |